26/07/2017

Wisdom of the Heart

Zonsondergang Lac de Montbel (grens Aude/Ariège)

Zelf Liefde

Toen ik van mezelf begon te houden
zag ik in dat mijn onrust en emotioneel lijden signalen zijn
dat ik niet leef in harmonie met mezelf.
Nu weet ik: dat is authenticiteit.

Toen ik van mezelf begon te houden
begreep ik dat ik altijd op het juiste moment en op de juiste plek ben.
En dat alles precies op het juiste moment gebeurt.
Ik kan dus rustig zijn.
Nu weet ik: dat is zelfvertrouwen.

Toen ik van mezelf begon te houden
verlangde ik niet langer naar een ander leven
en ik zag dat alles in de wereld om me heen
een uitnodiging is om me te ontwikkelen.
Nu weet ik: dat is groei.

Toen ik van mezelf begon te houden
stopte ik om elke minuut in te vullen en
plannen voor de toekomst te maken.
Nu doe ik alleen datgene waar ik blij van word,
waar ik van houd en wat mijn hart laat zingen
op mijn eigen manier en in mijn eigen tempo.
Nu weet ik: dat is eenvoud.

Toen ik van mezelf begon te houden
heb ik losgelaten wat niet goed voor me was:
voeding; mensen, spullen, situaties,
en alles wat aan me trok, wat me weg leidde van mezelf.
Eerst noemde ik het 'gezond egoïsme'.
Nu weet ik: dat is liefde voor jezelf.

Toen ik van mezelf begon te houden
begreep ik hoeveel ik iemand kan kwetsen
als ik mijn verlangens opdring
zelfs als ik wist dat de tijd er niet rijp voor was
en de ander er niet klaar voor was
- zelfs als ik die ander was.
Nu weet ik: dat is respect.

Toen ik van mezelf begon te houden
stopte ik met steeds mijn gelijk te willen halen
en sindsdien merk ik steeds vaker
dat niets zwart of wit is.
Nu weet ik: dat is bescheidenheid.

Toen ik van mezelf begon te houden
wilde ik niet langer in het verleden leven
en me geen zorgen meer maken over de toekomst.
Nu leef ik alleen in het moment
in het hier en nu, waarin alles gebeurt.
En ik noem dat zijn.

Toen ik van mezelf begon te houden
zag ik in dat mijn gedachten
met me aan de haal kunnen gaan en
me een naar gevoel kunnen geven.
Maar toen ik mijn hart liet spreken
werd mijn mind een waardevolle bondgenoot.
Nu noem ik deze verbinding wijsheid van het hart.

Wanneer we van onszelf gaan houden
hoeven we niet langer bang te zijn
voor confrontaties met onszelf of met anderen.
Zelfs sterren botsen wel eens
en daaruit worden weer nieuwe werelden geboren.
Nu weet ik: dat is leven.

Charlie Chaplin


Geen opmerkingen:

Een reactie posten